Ändrade förutsättningar för RIG

Ja, detta är en fråga som uppenbarligen rör upp känslor på många håll. Allting handlar om i vilken position man sitter och vilka intressen man representerar. Täby IS är en Sveriges mest framgångsrika ungdomsföreningar som har höga ambitioner både på ungdoms- och seniorsidan. Vad gäller framgångar så här långt så har de kommit nästan uteslutande på tjejsidan, men våra ambitioner för killarna är på lång sikt lika höga. Jag kommer i inlägg längre fram beskriva varför vi lyckats bättre med tjejerna. Och det är inte p.g.a. av föreningen har gjort ett medvetet val att enbart satsa på tjejerna, som många felaktigt tror.

Men åter till frågan om RIG. Jag känner en stor stolthet över att Täby IS har spelare som spelar i RIG. Det är prestigefyllt och är ett bevis på att vi som förening kan producera talanger på hög nivå. Vi vet att förutsättningarna på RIG är väldigt bra med fina träningsmöjligheter, duktiga tränare och spelarna ges en fantasisk möjlighet att utvecklas både som individer och som innebandyspelare. Jag skulle aldrig avråda någon spelare från att söka till RIG.

Jag är givetvis medveten om det finns en risk för att spelaren aldrig återvänder till oss, vilken orsak det än må vara, och om det inte blir extremt många spelare som samtidigt söker sig dit så är det en risk som jag tror att alla föreningar är beredda att ta.

Det som känns lite mer mentalt besvärligt är att några av våra värsta konkurrenter i Elitserien, Dalen och IKSU ser RIG som en självklar rekryteringsbas och har också ett väl utvecklat samarbete med RIG. Jag vill inte gå så långt som att säga att en av förutsättningarna för att Umeå fortsatta ska kunna ha två lag i Elitserien beror på RIG, men tanken finns där. Men vi kan självklart leva med det också. Alla spelare har fritt att välja vilken förening man ska spela i.

Lite mer mentalt jobbigt är vetskapen om att få stöta på "våra egna" spelare i viktiga matcher, för vår del typiskt JSM. För Täby IS är det viktigt att ha framgångar i JSM, USM och inofficiella SM - Lunarstorm Cup. Det är ett viktigt marknadsföringsfönster och en stark morot för våra egna talanger.

För mig är ett SM-tecken lite heligt som man ska ha respekt för och vårda ömt. Det är därför som vi under flera år stridit för att SM-slutspelet för juniorer och ungdomar inte ska krocka med Förbundsserierna. Allt för att alla föreningar ska ges samma förutsättningar att ställa upp med sina bästa spelare med ambitionen att erövra ett SM-tecken. Då blir SM-tecknet värt så mycket mer! I år har man för första gången lagt slutspelet utan krock med förbundserierna. Mycket bra, tyvärr krockar istället kvalmatcherna vilket för vår del, med en stenhård konkurrens i Östra regionen, gör att vi får det väldigt jobbigt att ta oss till finalspelet. Men, men chansen finns fortfarande och vi ska spela om det först.

Av samma anledning tycker jag att det är olämpligt att RIG är med och spelar om SM-guldet. De bästa spelarna handplockas från hela landet och det känns inte som att de konkurrerar på samma vilkor som andra "normala" föreningar.

Det som också bör nämnas i sammanhanget är hur rekryteringen av talanger bedrivs. Under Distriktslags-SM för de ungdomar som har åldern inne för RIG, hårdbevakas och uppvaktas de största talangerna friskt. Detta mitt under pågående säsong och utan att moderföreningarna är inblandade alls. Jag upprepar: En av våra värsta konkurrenter värvar våra bästa spelare mitt under säsong och utan att ens ta kontakt med föreningen - detta helt och hållet med Svenska innebandyförbundets goda minne. Det är här logiken börjar kantra.

Jag vill fortsätta att kunna vara stolt över att vi har spelare som platsar i RIG. Men jag vill kunna göra det utan att samtidigt se dem som en av våra konkurrenter. Med det nya upplägget slipper vi det problemet.

En konsekvens av den här situationen är att vi som förening tvingas ta hand om våra lite yngre talanger på ett mer medvetet sätt än tidigare. Om våra talanger ska välja att stanna kvar i Täby IS istället för att gå till RIG, eller någon annanstans för den delen,  så måste vi kunna erbjuda något som är intressant och utvecklande. Detta jobbar vi med mer medvetet idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0