Råsunda rycker i Div 1 Östra

Råsunda vann i dag seriefinalen mot Årsta. Helt väntat. Jag tror att det blir Råsunda och Sten Sture som gör upp om kvalplatsen. Råsunda har i flera år legat strax under toppen men inte varit riktigt nära. Nu har man fått ytterligare friskt blod från nedlagda Järfälla och mitt tips är att de går hela vägen i år.

Frågan är bara ifall de är mogna för Elitseriespel, om de nu skulle klara både seriesegern och kvalet. Nja, säger jag, det känns klart tveksamt. Som förening ratade man herrarnas Elitsatsning på grunder som kändes väldigt oklara. Är man egentligen intresserade av en Elitsatsning på damsidan? Och är organisationen redo? Det finns ingen ungdomsverksamhet som är värd namnet och man måste förlita sig på spelare utifrån. Man kan säkert plocka till sig en och annan från närliggande Div 1 lag och kanske t.o.m. Div 2 lag men man får säkert dessa första efter att de ratats av de andra Elitlagen som jag är övertygad om kommer att kännas mer intressanta för de spelare som verkligen vill satsa. Och det kanske svåraste av allt - hur ska man klara ekonomin?

Personligen tror jag att Sten Sture har bättre förutsättningar att mäkta med en Elitsatsning. Man har fallit på målsnöret flera gånger och och är nog mentalt och förberedelsemässigt längre framme. Dessutom fins det underlag för ett Elitserielag i Uppsala. Inte minst Årsta och Storvreta har duktiga talanger som på sikt säkert kan hitta vägen till Sten Sture. Dessutom ligger Norra Stockholm ganska nära Uppsala.

Det ska bli mycket intressant att följa diskussionen i Råsunda när det väl börjar närma sig....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0