Div 1 kollen

Nu börjar snart slutspurten för Div 1 serierna och det är alltid lika spänannde att se vilka som är på gång till Elitseriekval.

Norra:
Det spelas en otroligt viktig match i morgon som kan bli helt avgörande för serieutgången. Umeå City ligger i topp i serien med RIG hack i häl. Om Umeå vinner mot RIG tror jag inte att de släpper ledningen. På samma sätt om RIG vinner tror jag inte heller att de tappar. Notera att RIG tappade tre poäng mot Holmsund efter strul med Anna Wijks licens/övergång, annars hade de lett serien. Möjligtvis att Skellefteå kan blanda sig i fighten men jag tror inte det. Och inte kan väl IKSU Ungdom åka ut ettan, eller?? Kanske dags för lite draghjälp från "mamma" i några matcher?
Mitt tips: RIG vinner serien och får kvala till Elitserien, och debatten drar i gång igen...

Östra:
Mitt tidigare tips om att Råsunda skulle hålla undan är självklart högst osäkert. De förlorade tre raka matcher efter att jag började skriva att de skulle vinna. Förlåt Råsunda. Just nu är serien helt öppen och inte mindre än sex lag har en realistisk chans att ta kvalplatsen med lite flyt under avslutningen. Och snälla Hammarby, ni behövs i stockholmsinnebandyn. Lite ordning i leden tack. Ni hör inte hemma i Div 2. Ska man gissa på att Falun förstärker sitt farmalag nu i slutet av januari, innan det är försent? Tror nog inte det ändå, de behöver alla spelare för att klara slutspelsplatsen och vågar nog inte chansa.
Mitt tips: Sten Sture vinner och kommer sedan att dammsuga Uppsala på talanger (igen) för att förstärka, bl.a. ungtupparna Anna Torstensson och Evelina Sparf, om de inte lyssnar alltför mycket till locktonerna från RIG.

Västra:
Ja herregud, tanterna kan än. Inte kan väl Lockerud/Mariestad tappa den ledningen. Jag har följt innebandyn för kort tid för att ha upplevt deras storhetstid, men Johanna Ekeroth namn nämns fortfarande med stor respekt. Men även Jenny Lundman och Linda Söderberg Vuoluterä är gamla kompisar från förr. Dessa tre producerar en stor del av poängen. För mig är det bara tre namn på ett papper men visst hade det varit kul att få se lite gamla stjärnor nästa säsong.
Mitt tips: Lockerud/Mariestad vinner enkelt.

Södra:
Södra Dal leder och det är starkt efter att de tappat sin poängdrottning Theres Persson till Pixbo i  fjol. Men jag tror nog att den södra är den svagaste av de fyra Div 1 serierna. Pixbo Wallenstam har sitt farmarlag IBF i serien och visst är småtjejerna duktiga men de ska egentligen inte ligga i topp i Div 1. Visserligern förstärker de med Elitsspelare då och då, nu senast Isabell Krantz och Jessica Ek, men ändå. Men det hade varit väldigt kul om de vann serien, bara för att se hur Pixbo Wallenstam och Svenska innebandyförbundet skulle hantera situationen. För det kan väl inte vara så att den senaste förlustmatchen mot IBF Göteborg var en läggmatch? Nej, det var det säkert inte? Ursäkta påhoppet. Men, vad håller man på med i Småland? Ingen förening som tar täten och lyfter sig till Eliten. Synd, det skulle behövas ett Smålandslag. Det är trots allt det näst största distriktet i Sverige och de klarar sig ofta bra i Distriktslags-SM. Just nu ligger istället tre Smålandslag på nedflyttningsplats,  Färjestaden, Ingelstad/Växjö och Ljungby. Och när Olofström tappar sina unga talanger (Louise Wikström och Emelie Erdtman) nästa säsong så kommer även Blekinges stolthet att tappa mark. Det blir kanske Husqvarna i Västra serien som tar täten i regionen.
Mitt tips: Södra Dal vinner

Och alla som läst mina tidigare tips tar säkert det här med en stor gäääspning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0