Härligt Sara Bergström!

Första gången jag såg Sara spela var i Gröndalshallen i Nynäshamn 2005. Vi mötte Ristomta (numera Nynäshamns IBK) i Dam Div 2 här i Stockholm. Redan innan matchen var hon ett bekant namn och jag var väldigt nyfiken. Förväntningarna infriades helt och även om vi vann enkelt (6-1 i en tidig seriefinal) så var Sara otroligt bra. Vi stängde av hennes löpvägar i spelvändningarna så hon fick nog bara till en assist :-), men det som imponerade mest var hennes spelsinne. Hon öste in poäng redan då och vann skytteligan i Dam Div 2 både det året och året därpå.

Våren 2006 kom Sara till Täby och var med från början i vår Elitseriesatsning. Det var en omställning från Div 2 och det tog ett tag innan hon vande sig vid att inte vara den som ska göra alla poäng. Det fanns andra spelare runt omkring som både leverade och förväntade sig att få pass tillbaka. Och sakta men säkert lyfte Sara sig i match efter match och till sist blev hon bästa poängplockare ändå.

I år har Sara fortsatt att utvecklas och det är definitivt inte slut där. Sara har en träningsvilja och inställning till innebandyn som gör att hon kommer att fortsätta utvecklas. I fjol skrev jag en krönika där jag nämnde att Sara hade utvecklats mycket och att det bl.a. berodde på att hon knappt missat en enda träning under hela säsongen. På träningen efter kom Sara fram till mig och sa lite försynt: "det stämde inte det som du skrev Göran, om man ska vara noga så har jag faktiskt inte missat en enda träning på hela säsongen".

Stort grattis Sara, du är väl värd chansen! Glöm bara inte bort att ha kul också.

Truppen i övrigt var lite överaskande. Framförallt de namnen som inte var med. Tydligen var en del icke-namngivna spelare indisponibla, så det förklarar väl en del. Förutom Sara så är det tre debutanter som känns väldigt roligt att de fått chansen:

- Erika Tjusberg är Balrogs bästa back i match efter match och det är helt välförtjänt att hon får chansen.
- Elin Reinestrand i Karlstad spelar en rak och enkel innebandy och gör väldigt få misstag. Jag har mest imponerats av hennes defensiva kvaliteer men nu när Jan Vaara också nämnder hennes offensiv så känns det bra att hon får chansen.
- Anna Wijk är kanske den största talangen som finns i Sverige just nu. Jag hade förmånen att se henne redan 2005 när hon spelade i Alba. Redan då syntes det vilken potential som fanns. Kul att landslagsledningen vågar ta med henne redan nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0