Järfälla hemma i Tibble, och samarbetet? med Djurgården

Den matchen vill jag inte missa. Jag träffade en del folk i Järfällas arrangemangsgrupp redan i måndags, när jag satt och filosoferade ni vet, när de "inspekterade" arenan. Jag förklarade att de inte behövde använda CTFC.s reklamfyllda sarg, det finns en annan utan reklam. Förlåt CTFC! De fick en mini-förklaring över musikanläggningen, och nej, de där fina spotlighterna i taket går inte att använda. Elen i Tibble är från 70-talet och det är mycket som inte funkar, tyvärr. Belysningen på läktaren släcker man i vaktmästarkuren utanför hallen, och jag pekade ut de två reglagen där man kan släcka hallbelysningen.

Det ska bli intressant att se hur de väljer att köra själva arrangemanget. Kanske få lite inspiration? Blir det någon intro? Vilken musik? Hur gör de vid målen? Någon kringaktivitet? Alla tips är bra! Vi satte som mål för vår egen del att få till ett publiksnitt på 400. I fjol hade vi ett snitt på 243 och i år ligger vi så här långt på 244. En ökning (ha, ha) men långt ifrån vårt mål. Vi hade många tankar och idéer när vi hade arrangemangsmöte i början av säsongen, men vi har inte haft ork och kraft att genomföra det vi planerade. Det blir så ibland i ideellt drivna organisationer och vi har varit tvungna att prioritera annat. Jag vet att vi kan nå vårt mål. Det är inte idéerna, ambitionerna och planerna som saknas. Bara kraften, så här långt.

Jag läste på Ladies Edition om samarbetsplanerna mellan Djurgården och Järfälla. Jag blev ärligt talat lite förvånad. Om man börjar med damsidan, som jag som vanligt har lite bättre koll på, så havererade Järfällas Damlag inför säsongen och spelarna spreds för vinden. Man har kvar ett juniorlag och en grupp per vartannat årskull. En ganska begränsad tjejverksamhet ärligt talat. I Djurgården har man ett damlag på väg uppåt. Man leder Div 2 här i Stockholm och allt tyder på att de får kvala till Div 1 till våren. På ungdomssidan är det också en begränsad verksamhet, lite strölag här och där ser det ut som, och helt utan framgångar.¨Det kan finnas en synergieffekt på seniornivå men annars har jag väldigt svårt att se poängen med samarbetet.

Järfällas har däremot en stor och framgångsrik verksamhet på killsidan. Seniorer i SSL samt både juniorer och ungdomslag på toppnivå i många årskullar. Det ser väldigt bra ut. I Djurgården har man en sovande verksamhet med herrar i Div 5 och spridda ungdomslag långt ner i Divisionerna.

Vad ska man då samarbeta kring? Geografiskt ligger föreningarna långt ifrån varandra och det är inte ens enkelt att ta sig emellan med kollektiva medel. I Ladies Edition pratar man om utbyte av ledare och ungdomar. Jag förstår ingenting. Jag kan se vissa synergier mellan det uppåtgående damlaget i Djurgården och den gemensamma (visserligen ganska begränsade, även sammanslaget) ungdomsverksamheten. På herr/killsidan ser jag inga synergier alls. Är det namnet som Järfälla är ute efter? Ser Djurgården en väg ur anonymiteten? Varfär säger man inget om det isåfall.

Är det en tillfällighet att man inte skriver något alls om detta varken på Djurgårdens eller på Järfällas hemsida? Är det en anka rent av? Ärligt talat, jag förstår ingenting. Kan kanske Gittan sprida någor ljus över detta? Du som trots allt spelar i Djurgården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0