Damelit, F00 och egen träning

Det var väl de tre ämnena jag skulle skriva om, så här kommer de...

Damelit
Är det någon inte kommer att ha Djurgården som favorit i år? Ända orosmolnet är väl på målvaktssidan, trots att man har värvat tre nya målvakter. Man har fått in två nya mycket duktiga backar. Dels vår egen Laura Mertsalmi som kommer att göra succe med sina coast-to-coast löpningar. Kanske inte lika snabb som Moa Tschöp, men lika svårstoppad. Och dels Frida Eriksson som naturligtvis blir livsfarlig med sina patenterade bågar och skott. Dessutom får man väl räkna Emma Rothoff som nyförvärv igen eftersom hon spelade så lite ifjol. Dessa tre tillsammans med Lisah Samuelsson så kommer man inte att sakna Anna Didriksson alls. Det blir trångt för Sanna Rådström, Therese Andersson och de andra backarna.

Men framförallt har man värvat en av Elitserien absolut mest nyttiga spelare. Sandra Mattsson kommer att vara saknad i Täby och hennes spelsinne, målsinne, tjurskallighet och underbara inställning är helt omöjliga att ersätta. Det ska bli fantastiskt kul att se vilken kedjekompisar hon sätts samman med och följa hennes framfart nästa säsong.

Det är väl bara att gratulera Rolle till ett gediget arbete som sportchef. Ska väl tillägga att jag inte alls har koll på hur de "gamla" spelarna har tänkt sig. Det ryktas som vanligt om att flera lägger av, men personligen har jag Djurgården som favoriter i år. Stort lycka till Djurgården!


F00
Nu har serieindelningen för F00 släppts. Vi kommer att spela i två serier: F00 svår och F00 lätt.

F00 svår A
Kungsängens IF
Sigtuna IF(A)
Åkersberga IBF(A)
Väsby IBK
Rotebro IS IBK
Täby IS IBF(A)

Synd att det är så få lag, alldeles för få matcher. Våra tuffaste motståndare blir tveklöst Åkersberga och Kungsängen. "Ackers" är vår lokalkonkurrent och vi mötte dem 8! gånger förra säsongen. 3 vinster och 5 förluster. Tidigare säsonger har vi i princip varit chanslösa mot dem, men vi har kommit ifatt. De gillar inte alls att förlora mot oss kan jag säga. Kungsängen har vi aldrig vunnit mot även om vi har närmat oss även dem. Kanske dags nu då? Övriga lag bör inte beredda oss några större bekymmer. Även om vi haft jobbigt med Rotebros igelkottsförsvar. Vi kommer att träna mycket i höst på hur vi hanterar matcher där motståndarna backar hem. Jag saknar Bele Barkarby! Det är ett av de bästa F00-lagen i norrort, men de har valt att enbart spela i F99-serien. Jag förstår dem, de behöver större utmaningar för att utvecklas vidare. Både Ackers och Kungsängen har varsin storstjärna som gör typ 75% av alla mål när vi möter dem. Bele är mer jämna och är ett bättre lag helt enkelt.

F00 lätt A
Bro IK
Ekerö IK
Sigtuna IF(B)
Järfälla IBK
Åkersberga IBF(B)
Älvsjö AIK(B)
Täby IS IBF(B)
Täby IS IBF(C)

Idel kända lag och det är bara Älvsjö vi inte mött tidigare. Det blir inga supertuffa matcher, men det är precis som det ska vara i lätt-serien. Tuffast blir nog Åkersberga, lite beroende på vilket lag de ställer upp med, och våra egna 01:or som kommer att vara suppertaggade när de ska möta oss.

Dessutom kommer vi att spela matcher i F98-lätt serien tillsammans med våra 99:or. Mycket välbehövligt! Flera av våra spelare behöver lite större utmaningar för att fortsätta utvecklas.


Egen träning

Bara lite tips om hur man inte ska göra. Trots att jag börjar bli lite erfaren och klok avseende min egen träning så har jag lyckats göra några klassiska misstag nyligen. All min träning bygger på kontinuitet. En lagom mängd träning och en lagom mängd vila. Efter att min brutna stortå hade läkt och pollensäsongen var över så kom jag igång väldigt bra med den efterlängtade utomhuslöpningen. I två veckor höll det och sedan fick jag ett helt onödigt träningsuppehåll på tio dagar. Det var mycket jobb, studentmottagning, mm, mm. När jag väl kom igång igen i slutet av maj så körde jag alldeles för hårt. Åtta träningspass på nio dagar är dumt, även om en del bara var kortare fyspass. Självklart sade kroppen ifrån och jag fick avbryta flera pass för att jag var sliten.

Vila och återhämtning är en viktig nyckel till utveckling. Det vet jag så väl. Ändå så...

Men nu igår kände jag att jag var "back on track" igen. Efter min sedvanliga powerwalk uppvärmning (jag återkommer senare till varför) på ca 10 minuter så körde jag ett tempolopp. Dvs lite kortare sträcka i högt tempo. Jag sprang 5 km slingan vid Ensta krog på under 5 min/km i snitt. Ett av mina snabbare lopp med tiden 25.46. Därefter körde jag back-intervaller. Jag valde inte den värsta backen - den som ligger nära rondellen vid Bergtorpsvägen/Stockholmvägen, utan den i slutet av 5/10 km slingorna, precis där man viker av från elgatan upp i skogen. Alla som sprungit vid Ensta krog vet nog vilken jag menar. Backen är knappt 100 meter lång med lite lagom stigning. Underlaget är mjukt med ett lager av tall- och granbarr, och spåret slingrar sig väldigt vackert upp mellan träden. Det blev totalt 10 intervaller som tar vardera ca 20 sekunder. Vila på drygt en minut mellan intervallerna. Mjölksyran kom de tre sista intervallerna. En skön känsla, jobba med höga knän och mycket armpendling. Ahhh, en riktigt bra pass. Just nu känner jag fortfarande gårdagspasset i låren. En skön känsla även det!

På torsdag bär det av till Frankrike i två veckor med hela familjen. Helt underbart! Jag återkommer med bloggen senare i sommar. Mitt nästa mål vad gäller egen träning är att klara Midnattsloppet under 50 minuter. Det känns realistiskt, men jag är inte i tillräckligt bra form ännu. Inte än, inte än :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0