En helt vanlig söndag

Dagen började med träning för småänglarna. Lilla C hade glatt sig länge åt att Stora S lovat att följa med på träningen. Att kompisarna har storasyster som sin idol smäller ganska högt när man är 8 år. På söndagar tränar hela gruppen, annars består våra 8-åringar i TIS av tre mindre lag med vardera ca 10-14 spelare. Jag har huvudansvaret för den stora gruppen på söndagar vilket innebär att jag planerar och håller i träningen med hjälp av några av de andra 6 tränarna. Vår filosofi är att lägga mycket kraft på teknikövningar, allt för all lära tjejerna teknik från grunden. I dag hade vi en övning där spelaren från ena hörnet slår en rak passning  upp till en kompis, som spelar tillbaka igen och första spelaren möter bollen, tar emot, bågar in och skjuter ett dragskott - allt i en rörelse. Det är ganska kul att se att 8-åringar faktiskt klarar av det riktigt bra.

Vi har också infört en del balansövningar, allt för att göra det naturligt att bygga bålstabilitet från början. Nu efter att ha kört det ett tag så är det nog jag som har sämst balans.

Överlag är det fantastiskt kul att få börja om från början med ett gäng helt färska tjejer. När jag hoppade in som tränare i förra svängen kunde jag egentligen ingenting. Nu har jag en bild av vart vi är på väg och vad som är viktigt att få med sig rätt från början.

Efter träningen körde vi hem och hämtade lite ombyte för Lilla C som ville leka hemma hos en kompis. Jättekul, oftast är alla barnens kompisar hos oss, vilket vi tycker är väldigt trevligt. Det är lite av öppet hus ibland, men vi är väldigt vana vid mycket liv och rörelse hemma. Att ha måltider för 8 pers är inte helt ovanligt.

Direkt efter upp till finfina Skarpängshallen för att lämna lite utrustning för dagens USM-spel. Jag hann träffa en del av de andra "gubbarna", den här gången Tommy, Tony och Thomas, våra damjuniortränare som också har huvudansvaret för USM, samt Micke Hansson + en del andra. Det slår mig att vi har en otrolig samling kompetenta ledare i föreningen.

Jag hade lovat Susanne skjuts till jobbet i dag så jag stannade bara en kort stund och åkte tillbaka för att fullgöra mitt för dagen äktenskapliga åtagande. Åter hem en stund och serverade hemmavarande barn lunch. Strax därpå är jag tillbaka i Skarpängshallen för att hinna se en stund av våra tjejers semifinal mot Alba. Vi vann enkelt efter riktigt bra spel. Dock missar jag sista perioden eftersom jag ska hämta Lilla C hos kompisen, för vidare färd till Tibblebadet. Väl där var det avslutning i simskolan. "1 dagarscrawl" är det kryptiska namnet på hennes grupp. Som vanligt såldes det märken efteråt, och Lilla C är nu stolt ägare till de välbekanta märkena "crawl 10 m" och "ryggsim 10 m". De är kreativa i simvärlden kan man väl säga. 25 kr styck gick de lös på men ett pappahjärta klarade inte av att stå emot.

Lilla C lyckas ibland att linda mig runt sitt lillfinger, men jag är åtminstone medveten om det :-) Det är även Stora N, som den gången han bad Lilla C ringa till pappa för att be honom köpa pizza med hem till middag, Stora N:s favoritmat. När lilla C ringde anade jag oråd direkt och frågade: "Är det stora N som har bett dig ringa?" Men jag bejakar gärna när barnen är lite "street smarta" så självklart blev det pizza till middag.

Efter simningen insåg jag att det fortfarande var långt till middagen och bjöd därför Lilla C på glass. Självklart intogs glassen på läktaren i Tibble och vi hann se 15 minuter av den historiska händelsen när Michel Kamerer, Thomas Rappel, Danne Bron-Sundbom, Jesper Måwe, Tobias Johansson spelade tillsammans i en kedja med Täby FC. Det är inte helt självklart att man bara kan komma ner och dominera två divisioner längre ner. Spelet, medspelarna,  motståndarna, den egna inställningen m.m. är annorlunda. Men det lilla jag såg så skötte de sig bra utan att förta sig. Den stora-stora fördelen för CTFC/TFC med denna manöver, förutom de givna 3-poängen i dag, är att man bygger en förening. Man skapar en samhörighet inom gruppen som är ovärderlig.

Mina tips i dagens elitmatcher var helt värdelösa. Hoppas att ingen använder tipsen för att slösa bort sin pengar på något dumt spel eller så.... men jag slutar inte att tippa för det. Nästa vecka är det en ny given bortaseger. Nämligen på torsdag när vi åker till Huddinge för revanchmöte. Någon gång ska jag väl kunna tippa rätt!

Var var vi? Just det, efter det korta besöket i Tibblehallen åkte vi åter hem. Jag droppade Lilla C och åkte återigen till fin-fina Skarpängshallen för att se på Finalen i regionslutspelet i den Östra gruppen. Vilket lag får åka på innebandyfesten senare i vår? Slutspelets sista match blev densamma som den första, dvs en uppgörelse mellan de två ständiga antagonisterna Täby IS och Ackers. Första gången vann Ackers med 5-4 men nu gick vi segrande ur matchen med samma siffor. För fjärde året i rad har vi ett lag med på innebandyfesten. Det är stort!

Efter matchen, hämta pizza på hemvägen, äta densamma, nattning av små barn, göra veckoschema för nästa vecka, kalla till styrelsemöte på onsdag, förbereda mig lite inför morgondagens jobbdag i Oslo, och sedan börja blogga. Trodde jag - jag hade ju lovat att hämta Susanne efter jobbet. Men nu åter hemma fick jag lite tid innan det är läggdags.

En helt vanlig söndag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0