Sista-minuten-nyförvärv till Täby IS och intryck från Danmark/Skåne

När jag flyttade ifrån Malmö i början av 90-talet saknades framtidstron i regionen. Som nybakad civilingenjör var det enkelt att hitta jobb (det var strax före den förra finanskrisen) och jag hade själv flera alternativ att välja på. Precis som många av mina kursare så valde jag Stockholm. De som stannade kvar i regionen hamnade typiskt i Lund, antingen på något av de nystartade företagen i teknikbyn Ideon eller på något av de stora etablelerade industriföretagen. Jag kan faktiskt inte påminna mig om en enda som valde Malmö.

I dag finns det en framtidstro i Malmö och hela regionen sprudlar av energi. För varje gång jag hälsar på, så ser jag nya byggarbetsplatser för både industri, handel, infrastruktur och bostäder. Köpenhamn och Malmö blir alltmer integrerat och det vimlar av danskar i Malmö och vice versa. När jag pratar med mina danska kollegor, så ser de Malmö som en god granne och man talar gott om både malmöbor och svenskar. Annat var det förr när danskarna inte direkt var stolta över att ha "fyllesvenskarna" som grannar. För Malmöbor tar det inte mycket längre tid att åka till centrala Köpenhamn än det tar för oss i de norra förorterna att ta sig till centrala Stockholm. Skillnaden är marginell.

Skåningar har väl i alla år alltid struntat i sprättarna i huvudstaden. Förr var det med ett inslag av mindervärsdskomplex, men i dag är det på ett helt annat sätt. Deras storstad är Köpenhamn och de är stolta över sin region och sin granngemenskap. Tänk om man bara fick i gång innebandyn i regionen också. Sporten har inte så hög status där och ligger mil efter både fotboll, ishockey och handboll - och kanske t.o.m. basket. Kanske, kanske, någon gång i framtiden...

Som en kul anekdot. Köpenhamn är än i dag cyklarnas stad och när jag åkte det regionala pendeltåget så noterade jag att man har cykelställ inne i vagnarna, som användes flitgt.

På hemmafronten så är det dags för Elitkonferens lördag och söndag. Jag fick en del material om både konferensen, projektet "Lyfta Damelit" samt om hela SEI:s verksamhet i veckan. Så nu kan jag inte klaga på bristande information längre.

Vi hann med ett nyförvärv i sista minuten. Det är unga lovande 17-åriga Joanna Korsbäck som valde Täby framför det lätt sargade Hammarby. Den enes....osv... Johanna kommer att ha sin hemvist i juniorlaget, med möjlighet till träning med damlaget. Varmt välkommen Joanna!

Jag har inte fått svar från kommunen förresten, angående brandsäkerheten. Bara för att undvika missförstånd, frågan är väldigt viktig och vi tar den på största allvar. Mina lätt raljerande beskrivningar tidigare har haft mer med situationerna att göra än själva huvudfrågan.

Susanne och jag har förresten nyss bestämt oss för hur vi ska tillbringa vår 10-åriga bröllopsdag. Vi har underbara gemensamma minnen från en väldigt speciell plats, och dit ska vi åka igen. Det är inte förrän i september (den 11:e, fint va...) så vi har gott om tid för att både planera och suga på karamellen. Man ska nog känna oss väldigt, väldigt bra för att veta vilken plats det handlar om. Någon som kan gissa?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Till det enda paradiset på jorden, Åland? :)

2009-02-07 @ 09:03:15
URL: http://www.metrobloggen.se/larare
Postat av: Göran Svegeboe

Ha, ha. Bra försök. Nej, det är nog så fel som det kan vara. Platsen är nog en diametral motsats på många sätt och vis.



Inget fel på Åland för övrig, bara för att vara tydlig.

2009-02-11 @ 15:52:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0