Det drar ihop sig till nyår - och ishockey är en sjuk idrott

Nu fick jag stryk av Susanne på Buzz Dinos, igen. Jag förstår inte varför jag förlorar varje gång. Kul är det fortfarande trots allt. Jag måste kanske smygträna lite :-)

I morgon blir det nyårsfirande för mig, Lilla C och Lilla J. Susanne jobbar kväll, Stora S och Stora N är i Falun hos sin pappa. Efter frukost blir det skridskoåkning på morgonen i nybyggda och jättefina Hägernäshallen här i Täby. Därefter skjutsa Susanne till jobbet, lunch och lite vilostund, så att vi orkar hela kvällen/natten. Jag har lovat Tacos till middag och det klassiska spelet "godis på kort". Om vi orkar blir det sedan först hämtning av fru, och därefter midnattsskål och  fyrverkerier. En lite annorlunda nyår måste jag säga, men både jag och de minsta barnen ser fram emot det.

På tal om ishockey och nybyggda Hägernäshallen... vi var där för några dagar sedan också och invigde småbarnens nya skridskor. Själv hankar jag mig fram på några sanlöst gamla skridskor, så gamla att jag inte ens minns var jag fått dem ifrån, men är man uppvuxen i Malmö på 70- och 80-talet så är man inte direkt någon stjärna på skridskor. På den tiden fanns det fyra ishallar i hela Malmö, om jag minns rätt. Vi pratade med en Täby-pappa som hade två barn i "hockeysvängen", födda 94 och 96. Under året hade han lagt ut 60.000 kr för grabbarnas hockey och han medgav att det egentligen är helt sjukt. I Stockholm, har inte samma koll på andra distrikt, så är ishockey en ren överklassport. När vi mötte Rönnby veckan innan jul så åt vi lunch i anslutning till hallen, och på samma ställe lunchade ett gäng hockeygrabbar i typ 12-14 årsåldern. Alla deras jackor, trunkar och annan utrustning var helt översållade med reklam, betydligt  fler sponsorer än vad vi lyckats skaka fram till Angels här hemma. Hmm, min bror har en grabb som också spelade hockey - har lagt av nu, satsar på innebandy istället. Jag vet inte vad de spenderade per år, men han var kassör för laget och det är helt klart den viktigaste rollen i alla lag. Nä, ishockey är en helt sjuk idrott och jag undrar egentligen vad förbund, föreningar och andra intressenter gör för att utveckla sporten? Jag vet vilka frågor vi brottas med inom innebandyn, men jag har ingen koll alls på hockeyvärlden. Är man överhuvudtaget intresserad av ishockey som breddidrott - jag tror inte det.

Jag håller på att samla ihop mig till ett inlägg kring det känsliga ämnet föräldraskap och ledarskap - går det att kombinera? Självklart säger jag, annars skulle hela vår verksamhet gå under. Men det är inte alltid så lätt att hantera de dubbla rollerna.

I övrigt så skojtränade delar av laget i går tillsammans med juniorerna. Det var inte så många på plats men det var extra kul att se Tessan (Therese Näsström för er som inte har koll) i gång för första gången på väldigt länge. Det hinns kanske med en comeback av henne också. Hade varit väldigt kul.

Vi kämpar också som bäst med att tillsammans med Hammarby hitta en bra tidpunkt att spela semifinal i DM. Det är inte helt lätt att trycka in i ett redan späckat januarischema. Planeringen inför nästa säsong pågår också lite i bakgrunden och vi har hunnit med att signa upp en del spelare redan nu - känns väldigt bra.

Jag hann med en 7 km runda i dag också. Det var ett tag sedan så det kändes supersegt, men ack så skönt ändå. Varvade med att jobba en del hemifrån både i går och i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0