En kort uppdatering från i går, och lite annat som vanligt

En ledare tyckte att jag hade missat två lag i gårdagens beskrivning. Våra tjejlag i Täby IS IBK som spelat i USM och JSM har gjort det fantastiskt bra. USM-laget är klara för finalspel i innebandyfesten och vi är med för fjärde året i rad. Vårt JSM-lag är klara för regionslutspel. Dock är detta inga egna lag och därför var de inte med i min uppräkning. I Täby IS har vi som policy att det är föreningen som representeras i SM, inte ett enskilt lag. Därför tar vi varje år ut det absolut bästa vi har från alla olika lag, gärna med en kombination av ledare från olika lag. I år hade JSM-laget framförallt spelare från Damlaget, kompletterat med några juniorelitspelare samt ledare från både damlaget och juniorelitlaget. i USM var det främst spelare från juniorlaget, kompletterat med några spelare från damlaget, och med ledare från juniorlaget. I år hade vi dessutom det unika att vi hade två lag i USM, eftersom även Täby IS IBF ställde upp. Främst spelare från F93 och det var kanske att tur att vi slapp mötas i regionslutspelet så slapp vi alla spekulationer...

Så han hade väl både rätt och fel.

På söndag är det dags för match mot Rönnby och med tanke på hur det såg ut när vi möttes hemma så finns det all anledning att vara hoppfull. Nu, precis som då, så spelar Rönnby dagen innan ett lokalderby mot Västerås. Jag tror att det gynnar oss eftersom de lägger så mycket energi på sitt eget derby.

I morgon är det också dags för DM-semifinal för våra damjuniorer. De möter Hammarby i Sjöstadshallen. Vi har två raka finaler med våra juniorer men ännu ingen vinst. Vi har för övrigt aldrig vunnit någon titel i DM. Till skillnad från SM så satsar vi som förening inte lika hårt på DM. Juniorlaget hanterar DM på egen hand, även om vi plockar ner några av de yngre damlagsspelarna även denna gång. Detta styrs av juniorledarna som får disponera laget efter eget huvud, även om lån av damlagsspelare alltid görs med damlagledarnas goda minne, så klart.

Vad gäller seniorlaget i DM så brukar vi passa på att ge mycket speltid till dem som inte spelat lika mycket under säsongen. Jag tror att många av de andra lagen tänker på samma sätt. Vi möter Hammarby i semifinal även här men det är inte spikat vilket datum vi spelar. Jag räknar kallt med vinst och final precis som i fjol. Man kan alltid hoppas att Huddinge slår Balrog i den andra semifinalen. Vi behöver träna på att spela mot Huddinge tror jag :-)

För min egen del så funderar jag som bäst på ifall jag ska följa med till Västerås på söndag. Hoppas att det finns plats på bussen! Jag har fortfarande inte sett någon bortamatch i år, bortsett från Balrog och Huddinge, och det är kanske på tiden att jag följer med.

Jag har nu preliminärt bokat tid med kommunen för "allvarligt samtal". I matchen mot Örnsköldsvik tidigare i höstas så utlöstes brandlarmet. Eventuellt beroende på den rökmaskin som vi brukar vi använda vid introt. Men vi vet inte med säkerhet och brandkåren skrev i sin rapport att man snarare trodde på teknisk fel. Den rökdetektor som utlöstes satt nämligen två våningar ner. Dessutom har vi använt oss av rökmaskin från och till under de två senaste åren, utan att brandlarmet utlösts. Matchen påbörjades dock ändå, trots att larmet tjöt i flera minuter. Vi tyckte inte heller att vi behövde utrymma lokalen. Detta var givetvis helt fel av oss. När larmet går måste man alltid utrymma, det finns egentligen inga som helst kompromisser i det läget. Vi har erkänt att det var fel av oss att inte utrymma och jag (som utsågs till syndabock) har fått ge både muntliga och skriftliga förklaringar till vårt beklagansvärda beteende. Nu räcker inte det utan vi har dels fått en utryckningsfaktura på 5.720 kr, dels har vi anmodats att träffa kommunen och förklara oss en gång till. Det är det mötet som jag nu har bokat. Fakturan har vi bestridit givetvis och har inga som helst avsikter att låta våra medlemmar betala! En lite händelse som tycktes lite oskyldig då, men som  kostat oss en hel del tid och möda.

Kommentarer
Postat av: Johan Sjöstrand

Hej Göran, kul att du börjat blogga. Riktigt bra och läsvärt blogg.



MVH // Johan

2008-12-20 @ 08:08:42
URL: http://blogofinnebandy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0