Efter matchen mot Rönnby och lite annat

Oj vilken match! Jag hade fel i mitt tips, men med minsta lilla flyt hade vi vunnit. För först gången (någonsin?) spelade vi på två femmor matchen igenom. Bara några avlastningsbyten för att tjejerna skulle få vila och det blir faktiskt en annan karaktär på spelet. I första perioden rörde vi runt i Rönnbyförsvaret i nästan varje byte och skapade många fina chanser. Första målet var lite slumpartat, en framspelning som gick mellan benen på målvakten via en Rönnbyfot. 2-0 var en delikatess. Sara Bergström lyfte fram till Sandra Mattson som dök in från kanten och blev helt ren. Iskallt rundade hon målis genom att springa parallellt med mållinjen och lägga in den i tom kasse. Rönnby stack emellan med 2-1 men direkt efter kom nästa delikatess. Sara Bergström går rakt på mål, drar med sig backen ner till höger om stolpen och lägger bollen bakom ryggen till Moa Hedlund som rullar in den i öppet mål.

Efter det målet började Rönnby springa, springa och åter springa. Allt för att jaga boll och det blev en otroligt intensiv match. I andra ökade vi på till 4-1 genom Kajsa Åkerman efter en bjudning av Rönnbyförsvaret. Rönnby reducerade direkt, också det efter lite slarv. Passningen gjordes av, i mitt tycke, Rönnbys bästa spelare, Anna Didriksson.

I sista perioden gjorde Rönnby 2 mål och kvitterade, båda målen efter rejält flyt, speciellt det sista som var ett självmål. Bollen studsade på Sofie Andersson och ställde Sara helt. Men ingen skugga över Sofie, hon var tillsammans med Sandra Mattsson och Sara Bergström helt fantastiska i dag. Jag undrade vem landslagets Gunnar Bonnedahl kom för att titta på? Men det är helt omöjligt att han missade någon av Sandra, Sara och Sofie.

Rönnby hade otroliga problem med att skapa målchanser och det såg inte alls särskilt strukturerat ut. Vi vinner skottten klart och när senast hade Rönnby bara 20 skott framåt på tre perioder? Vi tappade en ledning mot Balrog också men den stora skillnaden vara att vi blev rejält tillbakapressade av Balrog som skapade massvis av målchanser mot slutet. I förlängningen i dag hade vi två jättechanser men det ville sig inte till 100% i dag.

Ett stort tack till tjejerna för den fina underhållningen. Bästa betyget fick vi av en Rönnbysupporter som sa till sin bänkgranne, som jag råkade höra när jag sprang förbi, " det är för dj..la. kul att se Täby spela..."

Magnus Westerberg blev avtackad och det kändes väldigt bra. Förutom en blomsterkvast så fick han en tröja med alla tjejernas autografer på. Jag räknar kallt med att se Magnus på många av våra hemmamatcher framöver.

Den andra match i kväll blev en överaskning. Ö-vik slog IKSU och det känns som att årets serie är jämnare än någonsin. Topplagen dominerar inte på samma sätt och vi som låg snäppet efter i fjol hotar dem i match efter match. Det är en väldigt bra utveckling för Elitserien!

Tips för övriga matcher i helgen:

Engelholm-Pixbo, 3-5 kan bara sluta med Pixboseger, även om Engelholm har fått en nytändning
KAIS Mora-Balrog, 3-7 kan bara sluta med Balrogseger. KAIS Mora har det rejält tungt i år och vad jag har hört så spelar de ganska långt under sin nivå från i fjol.
KAIS Mora-Dalen 5-5 Dalens flyt måste vända någon gång och KAIS börjar nog snart bli desperata efter poäng. En jämn match tror jag
Västerås-Rönnby 2-7, Lokalderby som Rönnby absolut vill vinna och storasyster är klassen bättre så det borde vara en enkel match.

Jag fick ju äta upp rejält att ha sågat matchen mellan Landslaget och docushop.se. Visst, jag vet att min jämförelse med de avdankade fotbollsspelarna inte var jämförbar. De "avdankade" och de andra i laget är riktigt bra men det känns som en riktig flopp att landslaget förlorar. Oavsett om de var nedtränade, omotiverade, etc. Men det jag framföralt tyckte så illa om var att detta vara en jippomatch och inte en medveten matchning inför VM. Arrangören kallade evenemanget för en marknadsföring av landslaget men det vara kanske snarare en marknadsföring av Falun och den nya arenan. Oavsett vilket så tycker jag inte att det var en bra marknadsförning av seriositeten av innebandyn.


Oj vad det ska bli kul att piska Huddinge på tisdag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0