Om Henke och lite annat

Henke gör debut i SSL. Helt fantastiskt och en underbar PR för sporten. Förhoppningsvis massvis av nya tittare som kanske ser riktigt innebandy för första gången. De kommer se att Henke inte går rakt in och briljerar. Enligt tränaren kommer han att få 0-4 byten under matchen. Alla som ser innebandy som en korpsport kommer att ändra uppfattning om de ser matchen. Visst, det är inte några av topplagen som möts, men det är ändå innebandy på hög nivå. Den uppmärksamhet som innebandy får helt gratis är helt ovärderlig och jag kan bara inte förstå olyckskorparna. Sluta gnälla om korpnivå. Henke är hyfsat unik inom svensk idrott och Heda gjorde ett väldigt bra inlägg som jag bara kan skriva under på.
 
Däremot finns det andra händelser som är mer destruktiva för vårt anssende som seriös idrott. Vårt herrlandslag ska spela VM om två veckor och ska finslipa formen, vässa taktiken, bygga lagkänsla, mm - allt som krävs för att vi än en gång ska kunna försvara vårt VM-guld. Vad gör man då en dryg vecka innan första tekning???..... Man spelar en jippobetonad match mot en gäng lirare som är en blandning av föredettingar, lokala förmågar kring Falun och några hyffsade SSL-spelare. Arrangören ser det främst som en viktig marknadsföring av landslaget. Vad tycker förbundet själv?  Kan ni se det hända i någon annan lagidrott i Sverige?

Veckan innan fotbolls-VM spelar landslaget en träningsmatch mot docu-football.se. Matchen spelas i Växjö och man har kallat in Thomas Brolin och Jonas Thern som är sugna på att prova på hetluften igen. Det ska bli kul säger Jonas, vi kan nog ge stjärnorna en match. Vi har plockat upp en del lirare från Kalmar som har kört lite extra nu i veckan. Vi hoppas på mycket folk på läktaren säger coach Ralf Edström......   Nej, jag tänkte väl det.....


Resultaten i Elitserien var väntade i dag. Lite tips inför morgondagen, inte helt enkelt att tippa får jag väl tillägga:

Dalen - Täby IS 3-6, Två formstarka lag men jag tror att vi är ordentlig på gång nu, trots alla skador och sjukdomar
Falun - Balrog 5-3, Dags för Falun att klätta upp över slutspelsstrecket. Balrog orkar inte riktigt tända till mot ett heltaggat Falun.
Karlstad - Endre 4-3, En riktigt tuff kamp som är väldigt viktig för båda lagen. Karlstad är starka hemma och Endre kämpar för att återfå formen från i fjol.
KAIS Mora - Västerås, 11-3, Enklaste tipset. Västerås är inte vana vid KAIS Mora som får fart på målskyttet och kör enkelt över Västerås.


En liten anekdot som avslutning. På våren 1990 spelade jag fotboll med FBK Balkan och vi mötte Högaborg på bortaplan i Helsingborg. Jag var 27 år och gjorde min sista seriösa fotbollssäsong och Henke i Högaborg var 18 år på väg uppåt (kan man väl säga...). Vi vann med 3-2 och Henke och jag gjorde varsitt mål (om jag kommer ihåg korrekt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0