Finnkampen vs. Elitkonferens

För min del handlade det om Elitkonferens för hela slanten. Visst sneglade man en del på resultaten, och visst var det väntat att vi vann. Jag har egentligen inga kommentarer annat än att jag börjar bli rejält nervös för VM-arrangemanget. Eller snarare på publiksiffrorna. Vi har en jättechans att visa upp damerna och då är det vår skyldighet att se till så att vi skapar ett intresse och ett drag kring daminnebandyn. Varför fanns det ingen representant från VM-arrangören på Elitkonferensen? Alla elitserielag samlade på ett och samma ställe och en bra chans att bygga relationer och enas om en gemensam väg framåt. Det fanns plats i kalendern på söndagen, dagen efter Finnkampen. För Dam-VM är allas vår angelägenhet, inte något som Västmanlands förbund kan leka lite med på egen hand, med mycket fokus på arrangemanget och (alltför) lite fokus på publikintresset.

Nu pratade vi en hel del om VM ändå, och det finns en klar vilja från Eliserieföreningar att hjälpa till med att pusha. Hela Mälardalen är "närområde" och det vimlar av intresenter och potentiell publik. Vi diskuterade ett lite större evenemang i Stockholm, med ett (av flera) mål att skapa intresse för VM. Vi vill hjälpa till! Vill man ha hjälp?

Elitkonferensen var en positiv upplevelse. Jag hade väl egentligen inga speciella förväntningar men jag fick en massa insyn och information inom en mängd områden. Sen är det alltid intressant att träffa andra föreningsidioter som också lägger ner en massa ideell tid för att det ska funka ute i landet. Jag ska väl egentligen inte fara i väg med en massa beskrivningar av vad som vi kom överens om och vilka som tyckte vad. Men några områden tycker jag är värda att nämnas.

Vi hade hjälp av Henrik Berndtsson som faciliterade en diskussion kring marknadsfrågor, profil- och statusfrågor, matcharrangemang och allmänt om föreningsstruktur. Henrik var väldigt inspirerande och gjorde ett fantastiskt bra jobb. Jag tror att alla fick med massvis av inspiration och idéer som stöd i att vidareutveckla sina lokala föreningar. Ett stort fokusområde som bara måste ligga högt på dagordningen är att öka publiksiffrorna. Här har vi ett gemensamt ansvar! Vi enades också om att träffa under säsong för att diskutera en del frågor. Varken exakta datum eller ämnen är klara men ett bara måste handla om arrangemang och publik. Syftet med de kommande mötena är just att utbyta erfarenheter och bygga vidare. Här är vi inte heller konkurrenter alls, det ligger i allas vårt intresse att det går bra för de andra också.

En annan het fråga var givetvis kring seriestrukturen, främst kring dubbelmöten, haltande tabeller, osv. Även här känns det som att alla är överens om att vi måste komma vidare. Jag vill inte föregripa protokollen men visst kändes det som att vi kom överens om ett gemensamt mål för när vi ska kunna spela helt utan dubbelmöten? Vi diskuterade även eventuella resefördelningspotter för att kompensera för de som har det kärvast. Jag har all respekt för andra föreningar utmaningar, framförallt gällande ekonomi, men till syvende och sist så handlar det om att vi gemensamt måste bestämma oss för hur vi vill ha det. Vill vi få upp statusen på Elitserien eller?

Kristina, visst var jag en duktig rödstrumpa?

Kommentarer
Postat av: Johan Sjöstrand

Mycket bra blogg Göran, du tar upp många viktiga faktorer.

2009-02-09 @ 10:22:01
URL: http://blogofinnebandy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0