Svar på tal

Stort tack Gittan för intervjun, den speglade väldigt väl det jag försökte få fram. Det var nog inte lätt att få med allt som jag pratade om, men du gjorde ett fantastiskt bra jobb. Det var bara en liten, liten detalj som jag var otydlig på. Min ibland lätt grötiga skånsk-stockholmska dialekt kan eventuellt ha spelat in här... En rättelse :

"Vi försöker hålla ihop åldersgrupperna, för vi vill inte skapa unika elitlag, men tjejerna får även möjlighet att träna enstaka träningar och matcher med äldre spelare."

Skulle istället vara:

Vi försöker hålla ihop åldersgrupperna, för vi vill inte skapa unika elitlag, men spelarna får även möjlighet att träna enstaka träningar och matcher med äldre spelare."

Dvs: inte "tjejerna" utan "spelarna". Hela vårt upplägg är nämligen lika relevant för killarna som för tjejerna. Täby IS är en förening som till 60% består av killar och 40% tjejer, så där ungefär. Det är lätt hänt att tjejerna och damerna får mest uppmärksamhet just nu. Damerna spelar i Elitserien och vi har historiskt sätt haft fler framgångar på tjejsidan, så det är kanske inte så konstigt. Och eftersom jag skriver, och kan, betydligt mer om dam/ tjejsidan så får jag nog personligen den stämpeln också.

Våra ambitioner på killsidan är precis lika höga som på tjejsidan. Resan dit är mycket längre, men vi har tålamod och tänker hela tiden långsiktigt. Därför är det viktig för mig att bemöta det som kommenterats i anslutning till intervjun på förbundets hemsida, även om det är anonymt inlagt.

För några år sedan hade vi en livlig debatt om att utöka samarbetet mellan föreningarna i kommunen. Det spår som drevs längst var den om att slå samman de två största föreningarna Täby IS innebandy och dåvarande IFK Täby innebandy. Jag stod själv i främsta ledet och argumenterade friskt om det nödvändiga i att bilda en ny stor innebandyförening där merparten av alla våra ungdomar kunde samlas. Utan att gå in på några som helst detaljer (den boken får någon annan skriva) så kan vi alla konstatera att det inte blev något av med de planerna. Ett annat spår som diskuterades (dock inte lika högljutt) både före, under och efter den processen var att göra om Täby IS till en renodlad tjejförening och IFK Täby (nuvarande Täby FC) till en renodlad killförening.

Även den tanken förkastades och än idag är den helt otänkbar för oss. Täby IS är en bredd- och elitförening för både killar och tjejer - och alla är välkomna att vara med. Så kan man väl kortfattat beskriva vår verksamhetsidé. Jag har faktiskt ingen aning om vem som lagt in de anonyma inläggen, men det är ingen person som är särskilt väl insatt, så långt kan jag se. Dessutom är faktauppgifterna helt fel, så de lämnar jag därhän. Täby FC's ledning är väl införstådd med, och respektar fullt ut, de planer och tankar som vi har om framtiden för vår förening - likväl som vi respekterar deras på samma sätt. Vi har en mycket bra dialog med ömsesidig respekt och förståelse. De bästa av grannar helt enkelt. Och bara för att vara extra tydlig. Det finns inga som helst planer från vår sida på några nya strukturgrepp inom innebandyn i Täby. Samarbetar gör vi däremot gärna, helst ännu mer än i dag.

Bredden har vi definitivt, och för de som betvivlar kvalitéten på vår elitsatsning på killsidan rekommenderar jag att gå in på Stockholm innebandyförbunds hemsida och leta upp tabellerna för våra killar P94 och yngre.

Om ni vill ha lite mer kött på benen i ämnet kan jag också rekommendera mitt introverta Täby IS inlägg från december.


Kommentarer
Postat av: Gittan

Hej Göran!

Tack för dina fina ord, de värmer.

Jag kanske hörde fel på spelarna/tjejerna men det är ju också så att mitt uppdrag för innebandy.se handlar om att bevaka daminnebandyn i Sverige. Därför fokuserar jag på damsidan när jag ställer frågor till intervjuobjekt. Det kanske missförstogs av andra som läste intervjun, att det blev tjejvinklat och de kände att vi glömde bort killarna i Täby IS. Där är i alla fall förklaringen, killarna får enormt mycket mer uppmärksamhet i media så låt tjejerna få fokus ibland också.



Ha det gott!

2009-02-01 @ 12:55:52
URL: http://gittang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0