Semestern börjar ta slut...

F00

Det är fortfarande viloperiod för småtjejerna, men jag lägger några tankar på den kommande säsongen då och då. Vi inleder med träningar i mitten av augusti och spelar troligen en träningscup sista lördagen i augusti. Det har strulat till sig en del kring träningstider men jag hoppas och tror att allt löser sig till det bästa.

 

Den 2-4 september är det dags för träningsläger på underbara Rådmansö. Fyra träningspass på vardera två timmar, varvat med massvis av lek, bus och snack.

 

Ambitionen är att tjejerna individuellt ska fortsätta att utveckla sin teknik och att vi kollektivt bygger vidare på vår spelidé. Min personliga uppfattning är att man ska köra massvis av individuell teknik när de är unga, vilket vi gjort sedan de startade.

 

Men det börjar också bli dags att lära sig mer om hur man spelar tillsammans som lag. Vi ökade fokus på det i fjol och kommer att fortsätta med det. Jag har sett genom åren att många tjejlag lär sig alldeles för lite om spelsystem och taktik. Killarna lägger mycket, mycket mer tid på det, och blir också mycket bättre på det. Tittar man på de stora ungdomstävlingarna som t.ex. SIBF-cup för 13-15 åringar, så är det nästan alltid lag med en tydlig spelidé som vinner.


Senare under säsongen så kommer vi också att drilla mer i de olika rollerna på plan. Exempelvis hur du ska agera som back i det offensiva spelet och hur kan du styra motståndarnas forwards i defensiven. Tanken är att vi ska ha två ordinarie träningar i veckan, och sedan en extra tema-träning för en mindre grupp. Tema kan t.ex. vara defensivt backspel, spelvändningar, skotteknik eller grundläggande klubbteknik. Grupperna kommer att variera hela tiden.


Damelit

Sedan mitt förra inlägg har väl Djurgårdens favoritskap inte direkt minskat. Ännu fler spelare och dessutom en ny mycket kvalificerad tränare i Micke Öhman. ”Det blir kul att komma till ett lag med vinnarkultur” säger han. Jodå, jag kan förstå det.

 

Däremot vet jag inte vad som hänt i KAIS Mora, men det är alltid tungt när yngre spelare som är fostrade i klubben väljer andra Elitlag. T.ex. systrarna Hansson som går till Falun. Det sockersöta KAIS Mora som gjorde allt rätt och hade en hyfsat hög svansföring. Snacka om att tappa oskulden…

 

Är det någon som tror att Örebro kan hålla sig kvar i Elitserien? Inte jag.

 

Vem får ”Svartepetter” i form av Örjan Lindberg till nästa säsong? Han brukar avsluta sina tränaruppdrag med kommentarer av typen ”jag ville gärna stanna, men det var lite strul med kontraktet…”

 

Egen Träning

Gällande min egen träning så har det varit full fokus på att komma väl förbered till Midnattsloppet nästa lördag. De senaste veckorna har jag haft en bra kontinuitet i träningen och valt att träna fyra pass i veckan. Grovt sätt har det varit ett distanspass i lugnt tempo, ett intervallpass på 4 x 1 km, ett tempopass (5 km) med efterföljande backträning, och slutligen ett cykelpulspass (90 min på SATS Täby).

 

Det börjar kännas bättre och idag hade jag ett eget litet ”tempotest” på 5 km (5,2 km för att vara exakt) i Ensta. Jag gav järnet från start och gick i mål på 25.33, vilket ger en km-tid på 4.54. Med tanke på hur trött jag var vid målgång så känner jag mig inte helt nöjd ändå. Målet på under 50 minuter på Midnattsloppet kommer att bli tufft.

 

Nu gäller det bara att hitta formtoppen så bra som möjligt. Jag planerar att köra en milrunda på söndag kväll i bra tempo, och sedan en väldigt lugn jogging på 3-4 km på tisdag/onsdag. Annars vila.

Jag har förresten hittat min tränarkollega anmäld i samma startgrupp. Lycka till Per, vi ses på lördag!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0