Fotbolls-VM 1978

Ja, vilket underbart VM. Mitt första i Sydamerika och det var verkligen något annat än hemma i Europa. Stämningen i Argentina var helt sanslös - åtminstone är det min minnesbild hemma från TV-soffan.

För Sveriges del gick det minst sagt uruselt. Efter inledande 1-1 mot Braslien, svenskt mål av det Malmöitiska yrvädret Thomas Sjöberg, så kändes allt hoppfullt, men sedan avslutade vi gruppspelet med två 0-1 förluster mot Spanien och Österrike. Sist i gruppen och respass direkt. I matchen mot Brasilien minns jag speciellt Bosse Larssons tunnel på Rivelino första gången han rörde bollen.

Malmö FF hade förresten ett fantastiskt lag i slutet av 70-talet och tänk att de spelade final i Champions League 1979, eller Europacupen som det hette på den tiden. Förlust mot Nottingham för er snorvalpar som inte har koll. Inne på Malmö Stadion så har de fortfarande en lagbild från den säsongen. På andra sidan i foajen är undertecknad också med på en lagbild. Jodå, den hänger kvar, jag kollade så sent som i somras.

Det bjöds på en hel del fantastiska mål: Archie Gemmills mål mot Holland pratar man fortfarande om i Skottland, eller Perus Teofilio Cubillas märkliga friskparksyttersida mot Brasilien. Arie Haans mäktiga långskott, bl.a. avgörande 2-1 mot Italien i semifinalen. Eller varför inte Nelinhos skruvboll Ha ha, jag minns dem som om det var i går.

Argentina hade ett fantastiskt hemmastöd, men spelade egentligen ganska knaggligt under inledningen av VM. De profiler jag minns mest var Leopold Luque och Mario Kempes som slutligen också vann skytteligan i VM. En långhårig (alla i Argentina var långhåriga redan på den tiden) fighter som jag aldrig hörde talas om något mer efter VM. Osvaldo Ardiles and Ricardo Villa gick däremot till Tottenham efter VM och eftersom man på den tiden följde Engelsk fotboll i Tipsextra så var det en stor händelse.

Det sydamerikanska derbyt i det andra gruppspelet mellan Argentina och Brasilien slutade 0-0, men var en ostädad historia med massvis av fult spel och filmningar. Jag minns att jag var lite chockad över matchen. Det var inget som vi var vana vid här hemma. Argentina hade slutligen avgörandet till att få spela en efterlängtad final i egna händer - om de kunde besegra Peru med minst fyra mål i den avslutande gruppspelsmatchen. Argentina vann med 6-0, men matchen blev omdiskuterad efteråt för att vara uppgjord. Notera att Argentina på den tiden var politiskt minst sagt instabilt. Man var mitt uppe i "Det smutsiga kriget" och landets styrdes av en militärjunta. Själv förstod jag inte så väldigt av det politiska på den tiden.

Finalen mellan Argentina och Holland var en helt fantastisk föreställning. Det inledande konfettiregnet var grymt och satt kvar på näthinnan långt långt efteråt. Man spelade i princip hela matchen med konfetti runt dobbarna. Argentina vann med 3-1 efter förlängning. Här kommer ett kort sammandrag.

Jag gick i åttonde klass på Kroksbäcksskolan i Malmö och ägnade mig fortfarande mycket åt fotboll. Men även biljard dagligen på den lokala fritidsården och jag blev ganska hyfsad efter allt nötande. Jag spelade fotboll i klassiska Limhamns IF och vi hade ett riktigt bra lag på gång.

Om jag minns korrekt, så var detta också året då jag spelade handboll en säsong med Limhamns IF. Innebandy var det inte så väldigt mycket bevänt med. Lite på skolan och lite i olika tävlingar mellan fritidsgårdar i Malmö. Jag minns både matcher mot min kusin på Kirsebergs fritidsgård och en turnering, Malmömästerskap för fritidsgårdar tror jag att det var, på Munkhätteskolans idrottshall som höll på att urarta i slagsmål. Min skola var väl inte den mest välartade i Malmö om man uttrycker sig försiktigt. Ja, ja det var tider det.

Jag extraknäckte fortfarande med att sälja Kvällsposten även om jag hade underhuggare som stöttade när jag inte hade tid (spelade väl någon fotbollsmatch eller så...). Får se ifall Jättestora U kan hjälpa till med uppmuntrande korrigeringar den här gången också?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0